Af - 26/02-15 14:24; Opdateret: 26/02-15 18:25

TV: Unge venter 70 timer i kulden på et par nye sneakersTV: Unge venter 70 timer i kulden på et par nye sneakers

En midlertidig teltlejr er opstået foran Wood Wood-butikken i Indre by i København, hvor 12 unge venter på at få fingrene i Kanye Wests nye sneaker, der sælges lørdag.

Peter (t.v.) og Mads bruger knap tre dage foran Wood Wood-butikken for at sikre sig Kanye Wests nye sneaker. Se video i større format i vores videosektion Videoportal

De burde egentlig sidde på skolebænken og modtage undervisning, men 15-årige Peter og 16-årige Mads har kun én ting i hovedet lige nu: De nye 'Yeezy 750 Boost'-sneakers, der er designet af selveste Kanye West.

Som bare en af to butikker i Danmark åbner Wood Wood på Grønnegade i Indre København op for salget af 12 par af den eftertragtede sko på lørdag, og derfor lagde efterskoleeleverne sig allerede onsdag aften i kø foran butikken, så de er helt sikre på at få et par med hjem.

- Vi pjækker jo egentlig fra skole, men jeg har nu fået lov af min mor. De her sko har et exceptionelt design, så jeg måtte bare have dem. Det er ikke kun fordi, det er Kanye West, der står bag dem, siger Mads.

For venneparret sniger ventetiden sig i alt op på 70 timer, men så er de også de allerførste, der lørdag morgen får lov til at entrere butikken og vælge den størrelse, der passer dem allerbedst. Siden onsdag aften har 10 andre lagt sig bag dem i køen, der efterhånden ligner en mindre teltlejr. Dermed er de 12 par af sneakeren, som allerede er ankommet til butikken, revet væk, når Wood Wood åbner lørdag.

- Hypen omkring de her sko er helt ekstrem. Jeg havde virkelig ikke troet, at folk allerede ville komme onsdag. Det er trods alt vinter, så det er jeg virkelig overrasket over. Det sker ofte, når vi præsenterer limited editions, at folk kommer fem til otte timer før, men det her slår alle rekorder, siger Wood Wood-stifter Karl-Oskar Olsen.

Tilbage i køen varmer vennerne sig under et par dyner, mens forbipasserende og pressefolk vrimler omkring dem for at tage billeder af det sælsomme syn. Solen varmer dem godt op, men om aftenen er det anderledes ubehageligt.

- Det er koldt! Og folk, der kommer forbi, kigger underligt på os og griner. Men vi sover faktisk fint nok. Og så skiftes vi til at gå en tur og måske hente noget mad. Men man må ikke være af sted for længe, for så begynder dem bag os i køen at brokke sig. Så det er maksimalt et kvarter, man er væk, forklarer Peter.

For Wood Wood-ejeren Karl-Oskar Olsen er køen af unge mennesker et bevis på, at sneakerkulturen for alvor er kommet til Danmark.

- Jeg så første gang det her fænomen for 10 år siden i New York, og jeg forstod ikke, hvorfor folk gjorde det. Nu har jeg efterhånden indset, at det ikke skal forstås. Det er ægte hype, og de her mennesker er ligeglade med, hvad andre tænker om dem. De har bare en besættelse af sko, som de deler med hinanden, og det er cool.

Mens viseren langsomt slæber sig af sted mod lørdag sørger Wood Wood for, at de unge i køen får lov at komme ind i butikken og få varmen. Samtidig lader de markisen hænge, så der er læ for regnen ved facaden, hvor de sidder.

Butikken åbner officielt for salget lørdag klokken 10:30, men lidt tidligere på morgenen får de trofaste kunder parvis lov at komme ind i butikken og stoppe foden i deres 'Yeezy 750 Boost'-model.

Sådan ser modellen - eller investeringen - ud, der koster 2.600 kroner. Rygter i branchen siger nemlig, at man allerede få dage efter den officielle launch må hive mindst det dobbelte beløb op af pungen, hvis man vil sikre sig den populære sneaker:

Yeezy

A photo posted by Kylizzle (@kyliejenner) on



Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Nu er Kim Wall blevet bisat: 'Det var...
bt.dk
Er det her det værste selfie nogensinde?
bt.dk
Video viser grusomt sexovergreb på...
bt.dk
Marianne Jelved er ikke overrasket...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx